Агенцията за качеството на социалните услуги (АКСУ) извърши анализ на състоянието, качеството на предоставяните услуги и грижата в 75 специализирани институции за пълнолетни лица с увреждания. Анализът е базиран на годишните отчети за 2021 г. на общините, управляващи институциите, и констативните протоколи от извършени от агенцията в периода март-април 2022 г. тематични проверки, свързани с организацията на работа в домовете за пълнолетни лица с умствена изостаналост, с психични разстройства, с физически увреждания, със сетивни нарушения и лица с деменция.
Анализът показва, че в голяма част тези домове са предприети конкретни действия за подобряване условията на живот и грижа за потребителите – подобряване на материалната база и достъпност на средата, осигуряване на достъп до здравни грижи, достъп до информация и възможност за осъществяване на лични контакти и срещи с близките им.
В по-голямата част от домовете всеки потребител има индивидуална оценка на потребностите и индивидуален план за подкрепа), изготвени от мултидисциплинарен екип от специалисти (психолози, социални работници, медицински сестри, рехабилитатори, трудотерапевти и др.), личен лекар и план за здравни грижи. В по-голямата част от домовете е осигурено 24-часово медицинско обслужване. Сериозно внимание се обръща на въвеждащите, надграждащи и специализирани обучения на персонала, което е предпоставка за повишаване на качеството и ефективността на грижата за настанените в тези институции лица.
Агенцията за качеството на социалните услуги констатира, че е важно да продължат мерките за осигуряване на по-добри условия за живот и грижа за хората, настанени в домовете. В тази връзка са дадени методически насоки и е оказана методическа подкрепа на общините за подобряване условията на живот и качеството на грижа в специализираните институции, в които са установени пропуски. Това е нов, изключително важен елемент от контролната дейност в системата на социалните услуги, чиято цел е да мотивира и подкрепи доставчиците за предприемане действия за радикална и категорична промяна на модела на грижа за потребителите на социални услуги.
Оценките в отчетите на голяма част от общините – доставчици на тази услуга, напълно съвпадат с констатациите на АКСУ, което е позитивен знак, че кметовете са ангажирани и са готови да полагат усилия за подобряване на качеството на живот на хората, нуждаещи се от услуги и грижа в домовете.