Корупция
Конвенцията, съставена на основание член К.3, параграф 2, буква в) от Договора за Европейския съюз, за борба с корупцията, в която участват длъжностни лица на Европейските общности или длъжностни лица на държавите-членки на Европейския съюз ( Обн. с ОВ. бр.195 от 25 Юни 1997г.), дава определение на два вида корупция – пасивна и активна.
По смисъла на конвенцията пасивна корупция е умишленото действие на служител, което пряко или чрез посредник иска или получава облаги от какъвто и да е вид за себе си или за трета страна, или което приема обещание за такава облага, за да извърши или да не извърши действие по служба, или да наруши служебните си задължения при осъществяване на функциите си.
По смисъла на конвенцията, активна корупция е умишленото действие на всяко лице, което обещава или дава, пряко или чрез посредник, облага от какъвто и да е вид на служител, за себе си или за трета страна, за да извърши или да не извърши действие по служба, или да наруши служебните си задължения при осъществяване на функциите си.
Съгласно определението, съдържащо се в Гражданската конвенция за корупцията, ратифицирана със закон, приет от 38-ото Народно събрание на 10 май 2000 г., в сила от 1 ноември 2003 г., корупция е „искането, предлагането, даването или приемането, пряко или косвено, на подкуп или всяка друга неследваща се облага или обещаването на такава, което засяга надлежното изпълнение на някое задължение или поведението, което се изисква от приемащия подкупа, неполагащата се облага или обещаването на такава.”
Корупция по смисъла на Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество е налице, когато в резултат на заеманата висша публична длъжност лицето злоупотребява с власт, нарушава или не изпълнява служебни задължения с цел пряко или косвено извличане на неследваща се материална или нематериална облага за себе си или за други лица.
Механизми за подаване на сигнали за корупция
Сигнал за нарушения, незаконни или неправомерни действия или бездействия, извършвани от служител/и на Агенция за качеството на социалните услуги може да бъде подаден по някой от следните начини:
– по пощата с обратна разписка на адреса на Агенция за качеството на социалните услуги – гр. София, ул. „Лъчезар Станчев“ №20, п.к. 1797,
– лично в център за административно обслужване (ет. 1, ст. 105) на Агенция за качеството на социалните услуги на адрес: гр. София, ул. „Лъчезар Станчев“ №20
– Чрез Интернет формата за подаване на сигнали към ,,Национален съвет по антикорупционни политики“;
– На телефон 02/970 11 33;
– чрез кутия, поставена до център за административно обслужване (ет. 1, ст. 105) в сградата на Агенцията – гр. София, ул. „Лъчезар Станчев“ №20, п.к. 1797
ВАЖНО!
Съгласно разпоредбата на чл. 111, ал. 4 от Административнопроцесуалния кодекс „Не се образува производство по анонимни предложения или сигнали, както и по сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години.”
За анонимни сигнали се считат:
– получени по пощата, без посочени две имена, адрес за кореспонденция и без саморъчно положен подпис от лицето, подало сигнала;
– сигнали, получени чрез Интернет формата за подаване на сигнали, без посочени две имена, адрес за кореспонденция, електронен адрес или телефон;
– сигнали по телефона, без посочени две имена и адрес за кореспонденция.
За анонимни се считат и сигнали, за които е направен опит за свързване с подателите с оглед на получаване на допълнителна информация по сигналите, при който е установено, че лица с посочените в сигнала имена не фигурират (не отговарят) на посочените в сигнала адрес, електронен адрес и телефон за връзка.
Необходима информация при подаване на сигнал
Сигналите, които се подават в Агенцията за качеството на социалните услуги следва да са относими само и единствено към нарушения, извършени от служители на агенцията.
Необходима информация при подаване на сигнал за нарушения, незаконни или неправомерни действия или бездействия:
– Три имена на подателя;
– Подпис на подателя за сигналите, постъпили на хартиен носител;
– Адрес за кореспонденция, електронна поща;
– Телефон за контакт;
– Данни за институциите, които вече са информирани.
Сигналите трябва да съдържат достатъчно информация, която да потвърждава изнесените от подателя данни, в това число дата на извършване на нарушението, в какво се изразява същото, името и длъжността на служителя, извършил нарушението и др.
При необходимост следва да се представят допълнителни данни и информация по законоустановения ред.