ФУНКЦИОНАЛНА ХАРАКТЕРИСТИКА
НА ДИРЕКЦИЯ „КОНТРОЛ, МОНИТОРИНГ И ЛИЦЕНЗИРАНЕ НА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ“
- ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ
Дирекция: Контрол, мониторинг и лицензиране на социалните услуги
- МЯСТО В СТРУКТУРАТА НА АГЕНЦИЯТА ЗА КАЧЕСТВОТО НА СОЦИАЛНИТЕ УСЛУГИ
- ОСНОВНА ЦЕЛ НА ДИРЕКЦИЯТА
Подпомагане осъществяването на правомощията на изпълнителния директор по Закона за социалните услуги.
- ОБЛАСТИ НА ДЕЙНОСТ НА ДИРЕКЦИЯТА
- контрол и мониторинг на предоставянето на социалните услуги;
- контрол на начина, по който общините и частните доставчици разходват средства от държавния бюджет;
- лицензиране на доставчиците на социални услуги;
- даване на предложения за разработване на нормативни стандарти и критерии за качество и ефективност на социалните услуги;
- оказване на методическа подкрепа на доставчиците на социални услуги за спазване на нормативно определените стандарти и критерии за качество на социалните услуги;
- разработване на критерии за анализ на добри практики за високо качество и ефективност на социалните услуги, извършване на подбор на добри практики и предлагане утвърждаването им на национално ниво;
- изготвяне на становища във връзка с предварителното одобрение на създаването на социални услуги съгласно Националната карта на социалните услуги;
- ежегодно изготвяне на анализи относно състоянието и ефективността на социалните услуги.
- ФУНКЦИИ НА ДИРЕКЦИЯТА
- осъществява контрол по спазването на изискванията на ЗСУ и мониторинг на предоставянето на социалните услуги,
- осъществява контрол по спазването на изискванията на ЗСУ на междусекторните и интегрираните здравно-социални услуги с участието на представители на органа, който отговаря за контрола на дейностите, които са включени в междусекторната услуга извън обхвата на социалните услуги или представители на регионалните здравни инспекции;
- разработва предложения за нормативни стандарти и критерии за качество и ефективност на социалните услуги;
- оказва методическа подкрепа за спазване на нормативно определените стандарти и критерии за качество на социалните услуги;
- проверява спазването на стандартите за качество на социалните услуги, съгласно изискванията на Наредбата за качеството на социалните услуги;
- извършва проверки за съответствието с нормативните изисквания на дейността на доставчиците на социални услуги, общините, териториалните структури на Агенцията за социално подпомагане и други органи, които са отговорни за прилагането им;
- проверява спазването на правата на потребителите на социални услуги;
- извършва проверки за начина, по който общините и частните доставчици на социални услуги разходват средства от държавния бюджет;
- извършва мониторинг, въз основа на който изготвя ежегодно анализ относно състоянието и ефективността на социалните услуги;
- дава задължителни предписания за отстраняване на допуснати нарушения и определя подходящ срок за изпълнението им съобразно тежестта и степента на допуснатото нарушение;
- изготвя становища във връзка с предварителното одобрение на създаването и промяната на мястото на предоставяне на социални услуги съгласно Националната карта на социалните услуги;
- предлага издаването на задължителни предписания до кметовете на общини за прекратяване предоставянето на социални услуги, финансирани от общинския бюджет, и за възлагане на предоставянето на социални услуги на частни доставчици, когато услугите са включени в Националната карта на социалните услуги;
- предлага прекратяване на финансирането на социални услуги от държавния бюджет;
- изготвя становища относно съответствието на социални услуги, чието предоставяне от общината е възобновено, със стандартите за качество, определени в Наредбата за качеството на социалните услуги;
- извършва периодични проверки и изготвя анализи по § 34 и 35 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСУ;
- участва в изготвянето на плановете по § 34, ал. 3 и § 35, ал. 4 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСУ;
- съставя актове за установяване на нарушения и неизпълнение на задължителни предписания по ЗСУ;
- лицензира частните доставчици на социални услуги;
- разработва критерии за анализ на добри практики за високо качество и ефективност на социалните услуги, извършва подбор на такива практики и предлага утвърждаването им на национално ниво;
- участва при изготвянето на проекти на нормативни актове в областта на социалните услуги;
- води Регистър на лицензираните доставчици на социални услуги;
- води Регистър на постъпилите заявления за издаване и подновяване на лиценз;
- вписва данни за извършени нарушения в Регистъра на лицензираните доставчици на социални услуги;
- извършва анализ на постъпили предложения, жалби и сигнали в областта на социалните услуги;
- събира, анализира и съхранява ежегодно представяните от доставчиците на социални услуги отчети;
- събира, анализира и съхранява ежегодно представяните от кметовете на общини анализи на състоянието и ефективността на социалните услуги, които се предоставят на територията на управляваните от тях общини;
- обработва, проверява и подготвя отговори по подадени предложения, жалби и сигнали в областта на качеството, ефективността, контрола, мониторинга и лицензирането на социалните услуги.
- ВЪЗЛАГАНЕ, ПЛАНИРАНЕ И ОТЧИТАНЕ НА РАБОТАТА
Работата на дирекция КЛМСУ се възлага от изпълнителния директор и/или главния секретар.
Планирането на работата на дирекция КЛМСУ се осъществява съвместно с изпълнителния директор и главния секретар.
Директорът на дирекция КМЛСУ може да планира самостоятелно задачите в рамките на поверената му дирекция, възложени от Ръководството на Агенцията.
Отчитането на резултатите на изпълнените задачи се извършва пред Изпълнителния директор и/или главния секретар.
- ОСНОВНИ НОРМАТИВНИ АКТОВЕ, СВЪРЗАНИ С ДЕЙНОСТТА НА ДИРЕКЦИЯТА
Кодекси:
- Конституция на Република България;
- Административнопроцесуален кодекс;
- Кодекс на труда;
- Кодекс за поведение на служителите в държавната администрация;
- Семеен кодекс.
Закони:
- Закон за администрацията;
- Закон за административните нарушения и наказания;
- Закон за достъп до обществена информация;
- Закон за държавния бюджет;
- Закон за държавния служител;
- Закон за защита на класифицираната информация;
- Закон за защита на личните данни;
- Закон за защита от дискриминация;
- Закон за публичните финанси;
- Закон за електронния документ и електронните удостоверителни услуги;
- Закон за социалните услуги;
- Закон за закрила на детето.
Правилници, Наредби:
- Правилник за прилагане на Закона за социалните услуги;
- Правилник за прилагане на Закона за закрила на детето;
- Устройствен правилник на Агенцията за качеството на социалните услуги;
- Наредба за стандартите за качеството на социалните услуги (след обнародването й в ДВ);
- Наредба за планирането на социалните услуги;
- Наредба за стандартите за заплащане на труда на служителите, осъществяващи дейности по предоставяне на социални услуги, които се финансират от държавния бюджет;
- Наредба за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители
- Наредба за административното обслужване;
- Наредба за обмена на документи в администрацията;
- Наредба за командировките в страната.
Други:
- Други закони и подзаконови нормативни актове;
- Тарифата за таксите за издаване и подновяване на лиценз за предоставяне на социални услуги;
- Тарифа за таксите за социалните услуги, финансирани от държавния бюджет;
- Етичен кодекс на служителите, осъществяващи дейности по предоставяне на социални услуги;
- Стандартите за работно натоварване на служителите, осъществяващи дейности по предоставяне на социални услуги;
- Вътрешно административни правила, инструкции и процедури.
- КОНТАКТИ
Дирекция КМЛСУ осъществява контакти с всички служители в АКСУ с цел съгласуване на решения, обмяна на информация, даване на указания, консултации и координация по поставени задачи.
Осъществява контакти с централните и териториални структури на държавната администрация, съд, прокуратура, областни и общински администрации, организации с нестопанска цел, с други юридически лица, организации и граждани по въпроси, свързани с компетенциите на дирекцията.